Menu

Wat is een klanttevredenheidonderzoek?

Wilt u als organisatie graag een klanttevredenheidonderzoek laten uitvoeren, dan is het van groot belang dat u eerst nadenkt over de reden waarom u dit wilt. Is het voor u belangrijk dat uw klanten zich gelukkig en gehoord voelen, of denkt u er eigenlijk over na omdat u meer omzet wilt genereren? Dit laatste is een veel gemaakte fout. Het is niet juist om een onderzoek te laten uitvoeren over de tevredenheid van uw klanten als u eigenlijk de intentie heeft om hier meer geld mee te verdienen.

Wat doet een onderzoek?

Kiest u er echt voor om te weten te komen hoe u uw klanten nog beter van dienst kunt zijn? Dan zult u merken dat een klanttevredenheidsonderzoek een perfect product voor u is om uit te laten voeren. Sommige bedrijven kiezen ervoor om een onderzoek uit te voeren door hun eigen mensen. Een nadeel hiervan is dat de klant wellicht niet helemaal met zekerheid durft te zeggen wat hun mening is. Een onafhankelijk bedrijf, dat helemaal los staat van uw eigen organisatie, kan hier het beste mee aan de slag gaan. Zij zullen ervoor zorgen dat uw klant op de hoogte is van de reden van het onderzoek. Ook geven zij aan dat zij ervaren zijn in het uitvoeren van klanttevredenheidonderzoeken en dat de vragen anoniem beantwoord worden.

Waar bestaat een klanttevredenheidonderzoek uit?

In eerste instantie is het belangrijk om de inventarisatie te doen. Hoe staat het er momenteel voor? Waar denken de klanten over na en wat vinden zijn momenteel van de dienstverlening? Wat wil het bedrijf graag onderzoeken en waarom willen zij dit doen? En hoe willen zij dat de klanten benaderd worden tijdens het onderzoek? Dat zijn allemaal belangrijke punten waar over nagedacht moet worden. Een onderzoek wordt niet zomaar uitgevoerd, dit wordt gestructureerd in verschillende delen verdeeld. Daarna worden deze delen uitgevoerd, en worden de resultaten opgesomd.

Wat houdt een klanttevredenheidsonderzoek in?

Het gaat niet alleen om wat er verbeterd moet worden, maar er wordt vaak een heel traject gestart om de organisatie aan te pakken en waar nodig te verbeteren. Het managemeent van een bedrijf moet er voor open staan om feedback te ontvangen van klanten. Want er zal soms ook gezegd worden dat de klant nooit met één van de eigenaren van het bedrijf spreekt. Of dat zij het gevoel hebben dat er soms niet genoeg wordt gedaan voor het maandelijkse tarief. Allemaal belangrijke dingen tijdens het klanttevredenheidonderzoek.

http://www.fanfactory.nl/klanttevredenheidsonderzoek/